Werkwijze
Werkwijze
Aanmelding
U kunt zich bij voorkeur aanmelden via het contactformulier op deze website. U wordt dan zo spoedig mogelijk gebeld. Tijdens een kort telefonische intakegesprek worden verdere afspraken gemaakt.
Wachtlijst
Op dit moment (01-01-2025) is de wachttijd 8 weken.
Intake
Behandeling
Tijdens de behandelgesprekken wordt voornamelijk gewerkt vanuit cognitieve gedragstherapie. Waar nodig en/of wenselijk kan dit worden aangevuld met MBCT en/of EMDR.
Psycho educatie
Acceptatie van een situatie start met het begrijpen wat er speelt. Door concrete uitleg over uw klacht, in gewone taal, kunnen we samen een keuze maken in wat voor u belangrijk is, op dit moment. Dit maakt meteen de weg vrij om in oplossingen te denken. Oplossingen die bij u passen en die energie en kracht geven om aan de slag te kunnen gaan naar een stukje herstel.
Cognitieve gedragstherapie
(CGT)
Naast bewustwording van de invloed van uw klacht en de manier waarmee u ermee omgaat, kunnen we ook praten over andere manieren van omgaan met de klacht. Hier kunt u vervolgens ook mee gaan oefenen. Er zal ook stilgestaan worden bij de gedachten die u heeft over uw klacht en we zullen deze samen gaan onderzoeken.
Meer informatie over CGT is te vinden op de website:
Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT)
Hier wordt mediteren gecombineerd met cognitieve gedragstherapie. U leert om een meer accepterende houding aan te nemen over uw gedachten en (lichamelijke) gevoelens. U leert bewust stil te staan bij uw ervaring van het 'hier en nu' en deze niet te veroordelen. Er kan dan ruimte ontstaan om op een andere manier met uw klacht om te gaan. U wordt zoveel mogelijk gestimuleerd om het geleerde in uw dagelijkse leven toe te passen. .
Dossier
Nieuwe alinea
Vertrouwelijk
Gesprekken met een psycholoog zijn vertrouwelijk.
Een GZ-psycholoog is gebonden aan de regels van geheimhouding zoals omschreven staat in de Beroepscode voor psychologen van het NIP (zie
www.psynip.nl). In de beroepscode staan regels omtrent het verstrekken van gegevens aan derden, klachtenprocedures en dossiervorming.
Verslaglegging
Aan een goede samenwerking wordt door mij veel waarde gehecht. Ook met de huisarts of andere betrokken behandelaren. Wanneer u hiervoor toestemming geeft, krijgt de huisarts een verslag bij aanvang en bij beëindiging van de behandeling. Daarnaast kan er, indien nodig/wenselijk, overleg zijn met de huisarts of andere betrokken behandelaren. Hierover zal vooraf toestemming gevraagd worden aan u. Indien u bovenstaande niet op prijs stelt, dan kunt u dit aangeven. alinea
Klachtenregeling
In samenwerking tussen mensen kunnen misverstanden ontstaan. Mocht u het met bepaalde zaken niet eens zijn of bent u niet tevreden, dan zou ik het heel erg op prijs stellen als u dat kenbaar maakt. Hiermee ontstaat namelijk de kans om samen een oplossing te vinden. Mochten we in een gesprek toch niet voldoende tot een oplossing kunnen komen, dan heeft u als cliënt het recht om een klacht in te dienen. Hiervoor kunt u gebruik maken van de volgende opties:
- klachtenregeling van de LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten). Zie http://www.lvvp.info/over-de-lvvp/lidmaatschap/klachtenregeling-voor-cliënten voor meer informatie of bel met de LLVP-klachtenfunctionaris.
- klachtenregeling van het College van Toezicht van het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) . Zie www.psynip.nl voor meer informatie of bel (020) 410 62 22.
- op grond van de wet BIG kunt u ook een klacht indienen bij het Centraal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg, zie LVVP.